افزایش 58 درصدی صادرات ریلی از سرخس به آسیای مرکزی

به گزارش ارانیوز، مصطفی نصیری، مدیرکل راه آهن خراسان گفت: از ابتدای سال تا به امروز 800 هزار تن محموله صادراتی با 13 هزار دستگاه واگن بارگیری و به مقاصد کشورهای آسیای مرکزی صادر شد که حدود پنج هزار واگن از این تعداد توسط بخش خصوصی تأمین شد.

افزایش 58 درصدی صادرات ریلی از سرخس به آسیای مرکزی

از سفر با تور ارزان پاتایا لذت ببرید و سواحل شگفت انگیز تایلند و مراکز خرید بسیار ارزان پاتایا را از دست ندهید.

وی ادامه داد: صدور مجوز تأمین واگن برای صادرات توسط بخش خصوصی طی امسال اخذ و این فرایند امسال اجرایی شد همچنین به واسطه تأمین زیرساخت های مناسب صادراتی در مرز ریلی سرخس و ایستگاه راه آهن شهید مطهری در خراسان رضوی زمینه رونق صادرات ریلی فراهم شد.

مدیرکل راه آهن خراسان گفت: استان خراسان رضوی با بارگیری 701 هزار تن کالای صادراتی، رتبه نخست صادرات ریلی کشور را به خود اختصاص داده و مرز سرخس دارای سهمی 86 درصدی از کل صادرات است.

نصیری ورگ اضافه کرد: در این میان ایستگاه شهید مطهری نیز رتبه نخست صادرات ریلی را در میان ایستگاه های دیگر کسب کرد به طوری که در امسال 344 هزار تن بارگیری از این ایستگاه صورت گرفت که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش 55 درصدی داشته است.

وی ادامه داد: عمده کالای صادراتی از مرز سرخس، سیمان با سهم 70 درصد و مقصد اصلی نیز کشور ازبکستان با سهم 73 درصد بوده است و ترکمنستان، قزاقستان دیگر کشورهای مقصد صادرات از مرز سرخس بوده اند.

تبادل ریلی کالا در کشور با آسیای مرکزی از دو مرز سرخس در خراسان رضوی و اینچه برون در استان گلستان انجام می گردد.

به خاطر قدمت بیشتر، زیرساخت های بهتر و فاصله مناسب، عمده تبادلات تجاری با کشورهای ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان و قرقیزستان به وسیله ایستگاه راه آهن سرخس صورت می گیرد.

مجموع مبادلات کالا شامل صادرات، واردات و ترانزیت به وسیله راه آهن در مرز ریلی سرخس با کشورهای آسیای مرکزی در سال گذشته بیش از دو میلیون تُن کالا بود و ترانزیت کالاهای آسیای مرکزی به وسیله این مرز ریلی طی سال گذشته به یک میلیون و 274 هزار تُن رسید که رکوردی جدید در این زمینه است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 16 بهمن 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 314

به "افزایش 58 درصدی صادرات ریلی از سرخس به آسیای مرکزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش 58 درصدی صادرات ریلی از سرخس به آسیای مرکزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید