استرالیا درخواست یاری ترامپ از کانبرا درباره تحقیقات مولر را تایید کرد

به گزارش ارانیوز، دولت استرالیا در واکنش به جنجال ها درباره رایزنی رئیس جمهور آمریکا با این کشور درباره پرونده تحقیقات رابرت مولر، درخواست یاری ترامپ از استرالیا در این زمینه را تایید کرد.

استرالیا درخواست یاری ترامپ از کانبرا درباره تحقیقات مولر را تایید کرد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، بعد از رسانه ای شدن درخواست دونالد ترامپ و دولت او از استرالیا برای یاری به پرونده رابرت مولر بازپرس ویژه تحقیقات درباره دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 و ادعای تبانی کارزار انتخاباتی ترامپ با روس ها، دولت استرالیا مجبور به واکنش نشان دادن به این خبر شده است.

بنا بر گزارش اسپوتنیک، دولت استرالیا تایید نموده است که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از اسکات موریسیون نخست وزیر این کشور در رابطه با تحقیقات رابرت مولر درخواست یاری نموده است.

روزنامه نیویورک تایمز بامداد امروز سه شنبه به نقل از دو مقام آمریکایی نوشت، ترامپ اخیرا با موریسون تماس گرفته و از او خواست تا به ویلیام بار وزیر دادگستری آمریکا یاری کند تا اطلاعاتی را برای بی اعتبار کردن تحقیقات رابرت مولر بازپرس ویژه در خصوص دخالت دعایی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 ایالات متحده (و ارتباط ترامپ با مسکو) در اختیار کاخ سفید قرار دهد.

نیویورک تایمز با تشبیه کردن این تماس، به فشار تلفنی چند هفته پیش ترامپ به ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین برای تحقیقات درخصوص پسر جو بایدن معاون رئیس جمهور پیشین آمریکا، نوشت: گفت وگو با موریسون نشان می دهد که رئیس جمهور [ترامپ] از سطوح عالی دیپلماسی برای پیشبرد منافع سیاسی شخصی خود استفاده می نماید.

این منابع می گویند که ابتدا وزیر دادگستری آمریکا از ترامپ خواسته بود تا با نخست وزیر استرالیا صحبت و درخواست یاری قضایی کند.

نیویورک تایمز با بیان اینکه در اصل ترامپ از موریسون خواسته بود که دولت استرالیا را مورد تحقیق قرار دهد، شرح می دهد: زیرا تحقیقات اف.بی.آی درباره دخالت روسیه در انتخابات 2016 آمریکا، بعد از آن شروع شد که مقامات استرالیایی به آنها درباره اطلاع رسانی روس ها به تیم انتخاباتی ترامپ درباره انتشار اطلاعات مخرب درباره هیلاری کلینتون گزارش دادند.

یک مقام وزارت دادگستری آمریکا با تایید این خبر گفت که ترامپ اخیرا در تماس تلفنی از نخست وزیر استرالیا خواسته بود در تحقیقاتی درباره خاستگاه تحقیقات مولر یاری کند. وی البته تاکید نمود که این فقط یک تماس عادی و درخواست بوده نه یک فشار و اجبار.

با گذشت ساعاتی پس از انتشار خبر نیویورک تایمز، دولت استرالیا با انتشار یک بیانیه اعلام نمود: دولت استرالیا همواره آماده یاری کردن و همکاری با کوشش ها به منظور روشن شدن موضوعات مورد تحقیق بوده است.

بنا بر گزارش گاردین، اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا هم در گفت و گویش با رئیس جمهور (آمریکا) یک بار دیگر بر آمادگی خودش (برای یاری به آمریکا) اعلام نموده است.

اولین واکنش استرالیا به جنجال ها درباره طلب یاری ترامپ از این کشور در شرایطی اجرا شده که فضای سیاسی آمریکا با توجه به تحرکات رئیس جمهور علیه جو بایدن معاون رئیس جمهور سابق این کشور و درخواست ترامپ از رئیس جمهور اوکراین برای تحقیق درباره فساد احتمالی بایدن و پسرش به شدت ملتهب شده است.

جنجال ها درباره آنچه که به اوکراین گیت معروف شده، تا جایی پیش رفته که دموکرات ها تحقیق برای استیضاح ترامپ را شروع نموده و خواهان دسترسی به متن مکالماتش با سران کشورها شده اند(جزئیات بیشتر اینجا و اینجا).

م

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 19 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 114

به "استرالیا درخواست یاری ترامپ از کانبرا درباره تحقیقات مولر را تایید کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استرالیا درخواست یاری ترامپ از کانبرا درباره تحقیقات مولر را تایید کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید