این ابزار را انسان ها 476هزار سال پیش ساختند!، عکس

به گزارش ارانیوز، گجت نیوز نوشت: باستان شناسان در زامبیا قدیمی ترین سازه چوبی انسان را کشف کردند که قدمت آن به 476 هزار سال پیش برمی شود.

این ابزار را انسان ها 476هزار سال پیش ساختند!، عکس

قدیمی ترین سازه چوبی انسان به دست اجداد انسان ساخته شده است و نبوغ و مهارت فنی خویشاوندان باستانی ما را نشان می دهد. دو تنه درخت که به شکل خاصی تراش خورده بودند، در پایین رودخانه کالامبو در زامبیا به صورت دست نخورده حفظ شده و به وسیله باستان شناسان کشف شدند. این سازه به حدی قدیمی است که شاید عمرش به دوران بزرگ ترین کوسه دنیا، مگالودون برسد.

اگر قدمت تقریبی 476 هزار ساله کنده ها درست باشد، به این معنی است که نجاری ریشه در قبل از ظهور گونه هومو ساپینس دارد و هوش اجداد انسان نمای ما را برجسته کند. انسان خردمند یا Homo sapiens نام یک گونه از سرده انسان است که براساس نظریه فرگشت، نمونه ای فرگشت یافته از انسان راست قامت محسوب می شود.

باستان شناسان این کنده ها را در آبشار کالامبو در دریاچه تانگانیکا در شمال زامبیا کشف کردند، مکانی که از دهه 1950 به وسیله دانشمندان مورد آنالیز قرار گرفته است. باستان شناسان در حفاری های قبلی در اطراف یک دریاچه کوچک درست در بالادست آبشار، توانستند ابزارهای سنگی، گرده های حفظ شده و مصنوعات چوبی را کشف نمایند که به محققان یاری نموده است فرهنگ و تکامل انسان را طی صدها هزار سال درک نمایند.

اکنون کشف قدیمی ترین سازه چوبی انسان یک تجزیه و تحلیل نو از پنج قطعه چوب اصلاح شده از کالامبو، به محققان بینش نوی درباره اجداد پلیستوسن میانه ما (781 هزار تا 126 هزار سال پیش) می دهد.

در مطالعه نوی که چهارشنبه در مجله نیچر منتشر شد، محققان به رهبری لری برهام، استاد گروه باستان شناسی، آثار کلاسیک و مصر شناسی دانشگاه لیورپول در بریتانیا، جزئیات اشیاء چوبی را که از زیر خاک بیرون آورده اند، آنالیز کردند. آنالیز آنها شامل دو سازه است که با ابزار سنگی در زیر رودخانه یافت شد و سه مورد که در بالای سطح رودخانه با رسوبات رسی پوشیده شده بودند.

این مصنوعات چوبی در طول صدها هزار سال به علت سطح بالای آب توانسته اند دست نخورده باقی بمانند. برهام و همکارانش به وسیله روش های مشخص سن لومینسانس نمونه های شن و ماسه از سایت که شامل مقدار گیری مدت زمان قرار گرفتن دانه های شن در معرض نور است، جزئیاتی در خصوص یک کنده بریده شده و یک کنده باریک پیدا کردند.

تکه چوب یافت شده مربوط به 324 هزار سال پیش و چوب تراس خورده مربوط به 390 هزار سال پیش است. بعلاوه دو کنده روی هم یافتند که قدمت آن به 476 هزار سال پیش برمی شود. تکه های کوچک و اصلاح شده چوب کالامبو بسیار شبیه به ابزارهایی با 400 هزار سال سن که در اروپا و چین یافت شده اند هستند. در همین حال این کنده های در هم تنیده هیچ شباهتی شناخته شده ای به سازه های آفریقا یا اوراسیا ندارند.

قدیمی ترین سازه چوبی انسان از لایه ای که ابزار سنگی نیز داشت به دست آمده است. طول این سازه 55.6 اینچ (141.3 سانتی متر) ثبت شد و درحالی یافت شد که روی تنه درختی بزرگی با زاویه 75 درجه دراز کشیده بود. هر دو قسمت پایین و بالای چوب شواهدی داشتند که از خراشیده شدن آن برای ایجاد بریدگی خبر می دهند.

زمان بازنگری در خصوص فناوری اجداد انسان فرارسیده

به نظر می رسد انسان ها از مدت ها پیش به اهمیت تنه درختان پی برده بودند که امکان ساخت اشیای بزرگ را برای گونه ما فراهم می نماید. قدیمی ترین سازه چوبی انسان تاریخ اولین نمونه های نجاری را به عقب تر از زمانی که تصور می کردیم برمی گردانند و به دانشمندان یاری می نماید تا فناوری اجدادمان را بهتر درک نمایند.

شواهد باستان شناسی در خصوص زندگی گذشته انسان ها معمولاً از مصنوعاتی به دست می آید که تقریباً غیرقابل تخریب هستند (مانند ابزار سنگی)، بنابراین کشف اقلام چوبی که به خوبی حفظ شده اند ارزش بسیار زیادی دارند. شادرک چیریکور، استاد علوم باستان شناسی در دانشگاه آکسفورد که در این مطالعه شرکت نداشت، در ایمیلی به لایو ساینس گفت: با توجه به ماهیت گسترده چوب، غیرقابل تصور است که انسان ها در هر دوره زمانی از آن استفاده ننمایند. مطالعه نو نشان می دهد که انسان های اولیه نیز از منابعی استفاده می کردند که در دسترس آنها بوده است. این شواهد به ما اجازه می دهد تا مواد مختلفی را که انسان ها در گذشته برای برطرف احتیاجهای خود استفاده می کردند شناسایی کنیم.

چیریکور پیشنهاد کرد که تاریخ بسیار اولیه کنده های بریده شده احتیاج به بازنگری دارد تا چگونگی تکامل فرهنگی و بیولوژیکی انسان بهتر درک شود. دانشمندان قبلاً معتقد بودند انسان نماهایی که در کالامبو در پلیستوسن میانه زندگی می کردند، علوفه جویان عشایری بودند که مهارت های فنی کمی داشتند، اما یافته های نو نشان می دهد که آنها بسیار باهوش تر از آنچه بودند که در ابتدا تصور می شد.

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 31 شهریور 1402 بروزرسانی: 31 شهریور 1402 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 1994

به "این ابزار را انسان ها 476هزار سال پیش ساختند!، عکس" امتیاز دهید

141 کاربر به "این ابزار را انسان ها 476هزار سال پیش ساختند!، عکس" امتیاز داده اند | 4.9 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این ابزار را انسان ها 476هزار سال پیش ساختند!، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید