امروز: شنبه 10 آبان 1393 برابر با 01 نوامبر 2014

اخبار ویژه

از دریا تا جنگل و شالیزارهای برنج، محل تخلیه زباله های شهری در مازندران شده اند

از دریا تا جنگل و شالیزارهای برنج، محل تخلیه زباله های شهری در مازندران شده اند

به گزارش اراءنیوز به نقل از خبر آنلاین به قلم طهورا شهبازی،روزانه در کل کشور 50 میلیون کیلو گرم زباله ایجاد می شود و 70 درصد این زباله ها را...
«بسم الله گویی» در کیاسر مازندران

«بسم الله گویی» در کیاسر مازندران

به گزارش اراء نیوز،از رسومات بسیار معروف شهر کیاسر رسم "بسم ا....گویی" در روزهای محرم می باشد.اگر در ایام عزاداری اباعبدا...الحسین (ع) در شهر...
برگزاری انتخابات شورای دانش آموزی در مدارس منطقه چهاردانگه

برگزاری انتخابات شورای دانش آموزی در مدارس منطقه چهاردانگه

به گزارش اراءنیوز به نقل ازروابط عمومی  اداره آموزش و پرورش منطقه چهاردانگه، انتخابات شورای دانش آموزی با هدف مشارکت دانش آموزان در...
نشست فرهنگی سرپرست نمایندگی تبلیغات اسلامی کیاسر با بخشدار چهاردانگه

نشست فرهنگی سرپرست نمایندگی تبلیغات اسلامی کیاسر با بخشدار چهاردانگه

به گزارش اراءنیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی مازندران، حجت‌الاسلام نورالله نور ی راد روز یکشنبه ۴ آبان ماه ۹۳ به...
خطبه های نمازجمعه 2آبان93(خرم آباد - ساری - تهران -قم )

خطبه های نمازجمعه 2آبان93(خرم آباد - ساری - تهران -قم )

امام جمعه خرم آباد گفت: هدف از قیام و نهضت امام حسین (ع) امر به معروف و نهی از منکر بود به گزارش اراءنیوز، ظهر امروز حجت‌الاسلام والمسلمین...

شهداء

گفتگوها

اراء نیوز

به گزارش اراءنیوز به نقل از صفحه نگاه شما تابناک،سرخ ولیک، روستایی است از توابع بخش چهاردانگه شهر ساری در استان مازندران.

این روستا در دهستان گرماب قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال 1385 صورت گرفته، جمعیت آن 256نفر (85خانوار) بوده‌است که در 35 کیلومتری جاده ساری-سمنان بعد از روستای سرسبزچاچکام واقع شده است. این روستا بهمراه روستاهای خالخیل، کرسام و الیرد منطقه شویلاشت را تشکیل می دهند.

اکثر مردم اینجا همانند دیگر روستائیان مازندرانی در کنار کارهای دیگر به کشاورزی و زراعت زمین و دامپروری می پردازند و اینگونه امرار معاش می کنند. امیدواریم برای دیدن مناظر زیبا و آشنایی با فرهنگ غنی و آداب و رسوم مردمان این دیار به اینجا سفر کنید...


عکس از :سید هادی عمادی

به گزارش اراءنیوز به نقل از خبر آنلاین به قلم طهورا شهبازی،روزانه در کل کشور 50 میلیون کیلو گرم زباله ایجاد می شود و 70 درصد این زباله ها را زباله تر یا آلی تشکیل می دهد. اهمیت این اعداد زمانی خود را نشان می دهد که از سرنوشت مختوم این زباله ها خبر داشت.

اغلب زباله های تولید شده در کشور در محل های نامناسبی نگهداری می شوند. از هر تن زباله در استان های به خصوص شرجی که رطوبت بالایی دارند، حدود 400 لیتر شیرابه خارج می شود، شیرابه ای که به خاطر نگهداری ناصحیح پسماند ها ایجاد می شود.

گفتنی است 70 درصد زباله های کشور مربوط به بخش کشاورزی است. مردم از میزان زباله های تولیدی تنها 10 درصد سهم دارند. از طرف دیگر در همان بخش کشاورزی 25 درصد کالاها قبل از فروش، 25 درصد در حین فروش و 25درصد هم بعد از فروش به پسماند تبدیل می شوند.

به عنوان مثال در مازندران روزانه 2500 تن زباله تشکیل می شود که همگی به شیوه غیر استاندارد نگهداری شده وآلودگی آب و خاک منطقه را در پی خواهند داشت. ماجرا زمانی شکل معضل به خود می گیرد که شیرابه این پسماندها به داخل چاه ها ریخته شود.

بدتر از آن هم اینکه مردم استان های شمالی از آب چاه استفاده می کنند نه آب سد. بحران مربوط به مکان یابی ناصحیح زباله ها تنها محدود به آب شرب نیست، آبها و خاک کشاورزی هم از این آلودگی سهم می برند. بسیاری از شناگاه ها و همین طور آبزیان نیز در این فرآیند نابود می شوند.

در ادامه سرنوشت زباله های شهرهای مختلف مازندران آمده است که محل انباشت زباله های همه این شهرها نه تنها فاقد استاندارد لاز است، بلکه ضررهای جبران ناپذیری دارند؛


شهرستان ساری

محل انباشت زباله های شهرستان ساری که  مسیر پارک ملی کیاسر هست و 120 کیلومتر از شهر فاصله دارد، روزانه حدود 500 تن زباله را به خودش می بیند، زباله هایی که توسط کامیون های عادی حمل می شوند. محل تخلیه این زباله ها در منطقه رویشگاه ارس هست، گیاهی که در مناطقی بال ارتفاع بالای 1700متر رویش دارد. شیرابه این زباله ها به خاطر طی کردن مسافتی طولانی، حتی رنگ آسفالت را هم تغییر داده اند.


شهرستان نور

زباله های شهرستان نور در جنگل های منابع طبیعی شهر چمستان تخلیه می شود. از میان محل های نگهداری زباله ها، شهرستان نور دارای انباشت زباله ساماندهی شده است. اما این ساماندهی باعث شده که شیرابه ها لوله کشی شده، به سمت جنگل بروند.


شهرستان قائمشهر

زباله های این شهرستان در یک متری رودخانه تلار تخلیه می شود. محل انباشت زباله های قائمشهر به سمت ساحل کشیده می شود و رودخانه تلار را به رنگ قهوه ای درآورده است. شیب منطقه به صورتی است که به سمت رودخانه کشیده شده و شیرابه ها توسط یک سری کانال های بسیار قدیمی که کارایی خاصی هم ندارند به این رودخانه منشعب می شوند. البته قبل از ورود به رودخانه وارد محفظه ای پر گل و خاک شده و بعد به رودخانه وارد می شوند.

نکته جالب اینجاست که دقیقا زیر تپه زباله های قائمشهر برنج کشت می شود و از دو طرف شالیزارها آن را احاطه کرده اند. از طرف دیگر در ضلع غربی آن رودخانه قرار دارد، که از همان ضلع یک کانال عبور می‌کند که حامل آب کشاورزی است وحجم زیادی از شیرابه ها به آن ریخته می شود و مستقیما وارد زمین های کشاورزی می شود.


شهرستان محمودآباد

تقریبا 3ماه است که روزی 100 تن زباله در ساحل دریا انباشته می شوند. از آنجایی که محمودآباد هیچ سیستمی برای نگهداری زباله ها ندارد، آنها را به دریا می ریزند.


شهرستان شیرگاه

در منطقه منابع طبیعی اندرگلی با توجه به اینکه از هر طرف درهای جنگل بانی دارد و تخلیه و نگهداری زباله در این منطقه ممنوع است اما حدود 10 کیلومتر در داخل جنگل، تبدیل به محل تخلیه و انباشت زباله ها شده است. با توجه به اینکه این جنگل ها، جنگل های پربارانی هستند، مزید بر علت آلودگی خواهد شد. این منطقه بین دو دره واقع شده است که انتهای دره ها به رودخانه ختم می شود و در روزهای بارانی سیل های شیرابه ای مشخص خواهند بود.

روزانه در کمترین حالت 60 تا 80 تن زباله به این منطقه برده می شود، که متاسفانه به خاطر بارش باران میزان زیادی از آن وارد بطن جنگل می شود. به همین دلیل حاشیه محل دپو تبدیل به جنگل مخروبه ای شده ، اغلب درختان پوک شده و بستر جنگل ها از هر چیزی تهی شده است. در این شهرستان محل نگهداری زباله ها هیچ قانونی ندارد و برای کاهش حجم زباله ها آنها را آتش می زنند. این کار باعث ایجاد مه دود زیر تاج درخت ها و باعث خفگی آنها می شود.


شهرستان آمل

زباله های شهرهای لاریجان، محمودآباد و سرخرود تا مدتی قبل به آمل فرستاده می شد و در دو متری جاده هراز تخلیه می شدند. در عوض اجاره بهایی برای انباشت زباله ها پرداخت می شد. اما بعد از مدتی، در تابستان امسال میزان زباله به حد اشباع رسید و در نتیجه، آمل این زباله ها را دریافت نکرد. دلیل آن هم وجود تپه های زیاد زباله بود که علاوه بر زباله های شهر خود زباله های 3شهر دیگر را هم دریافت می کرد. همچنین زباله های چند کارخانه صنعتی هم وارد این محل می شد.

 

 

به گزارش اراءنیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی مازندران از شهر کیاسر ، حجت‌الاسلام نورالله نوری راد روز چهارشنبه ۷ ابان ماه ۹۳  گفت: به مناسبت ماه محرم‌الحرام و افزایش اثربخشی فعالیت‌های مبلغین بومی و اعزامی این شهرستان تعداد ۱۰۰  جلد کتاب ره توشه مبلغان ویژه محرم و صفر تالیف حجت‌الاسلام عباس ولی نژاد  بین روحانیون این نمایندگی توزیع شد سرپرست نمایندگی تبلیغات اسلامی کیاسر   با بیان اینکه کارهای فرهنگی با محوریت روحانیت بازتاب خوبی در جامعه دارد، افزود: روحانیون برای نشر و ترویج فرهنگ دینی و اسلامی فعالیت‌های زیادی انجام می‌دهند که نقش بسزایی در سطح جامعه دارد.

به گزارش اراء نیوز،از رسومات بسیار معروف شهر کیاسر رسم "بسم ا....گویی" در روزهای محرم می باشد.اگر در ایام عزاداری اباعبدا...الحسین (ع) در شهر کیاسر باشیم حتما چندین بار آنرا خواهیم دید.روزنامه اطلاعات بین المللی 7 آبان 93 در مطلبی به شرح این آیین پرداخته که آنرا می خوانیم:

در کیاسر ساری در استان مازندران، از زمان‌های گذشته، دادن غذای نذری به مردم در روزهای محرم روان بوده است.
هرکس ناهار نذر دارد، یک نفر را به نام «بسم الله گو» در نظر می‌گیرد تا اهل آبادی را خبر کند.
«بسم الله گو» با چوب دستی در محله‌ها می‌گردد و با گفتن «بسم الله،
بسم الله» که خود نوعی دعوت است به سوی خانه صاحب نذری می‌رود و مردم هم پشت سر او حرکت می‌کنند.
صاحب خانه از مردم استقبال می‌کند و با صدای بلند، نام خدا را بر زبان جاری می‌کند و با دعا برای قبولی نذرهمه، از مردم درخواست می‌کنند تا به سر سفره بیایند.
در این مجلس، هرکس که آب می‌خواهد با صدای بلند «یا عباس علی» می‌گوید سقا هم به طرف او می‌رود و جامی از آب در اختیارش می‌گذارد. بعد از ناهار یکی از ریش سفیدها از حاضران طلب صلوات می‌کند. حاضران مجلس هم با خواندن صلوات و فاتحه و دعا، مجلس را ترک می‌کنند.
سوال و جواب
در روز نهم محرم که به روز تاسوعای حسینی معروف است اهالی عزادار روستای سورک به صورت دسته سینه‌زنی و زنجیرزنی همراه با علم‌های خود جهت عرض تسلیت عزای حسین(ع) به روستاهای دیگر، در محلّ امامزاده این روستا می‌ایستند.
در ابتدای ورود به محل، زنان روستا با دود کردن اسپند زودتر از دیگران به استقبال عزاداران می‌روند و بعد از اینکه دسته عزاداران رسیدند هر کدام از دسته‌ها در مقابل عزاداران روستای سورک و دیگر روستاهای حاضر با علم، سینه‌زنی و زنجیرزنی می‌کنند و در فاصله‌ای از هم می‌ایستند.
«علم»های دو طرف در جلوی دسته قرار می‌گیرد و طبق یک رسم دیرینه شروع به «سؤال و جواب» به این شرح می‌کنند:
آغاز سلام از طرف مهمانان است یک نفر با صدای رسا و بلند یک مصرع سؤال می‌پرسد و جوابش از طرف میزبان داده می‌شود:
سؤال: سلام ما به شما جملگی عزاداران
جواب: علیک ما به شما باد از ره احسان
سؤال: عزای کیست که دارید جمله شیون و شین؟
جواب: عزای شاه شهیدان، بِدان امام حسین (ع)
و در چند بیت به صورت مثنوی، شرح واقعه سوزناک کربلا بیان می‌شود و در پایان:
سؤال: اجازه هست بیاییم ما در آن محضر؟
جواب: اجازه هست بفرمایید جملگی یک سر
در این هنگام نخست، علم‌ها شروع به سلام‌دهی می‌کنند و بعد دسته عزاداران تسلیت گویان به صورت سینه‌زنی وارد حسینیه می‌شوند و میزبانان از مهمانان عزادار پذیرایی می‌کنند.
در این روز هر کدام از اهالی با سینی‌های غذا وارد شده و ظهر تاسوعا را همه روستائیان مهمان یکدیگر هستند و از غذاهای آماده شده صرف می‌کنند و به سمت روستاهای خود رفته و آن شب را به قول روستائیان صبح می‌کنند. آنها تا صبح در غم اهل بیت و حسین(ع) سوگواری کرده و روز عاشورا را نیز به دسته‌روی پرداخته و ظهر عاشورا بر سر مزار از دست‌رفتگان خود حاضر شده و عزاداری می‌کنند.

لینک مطلب:http://www.ettelaat.com/etint/2014/10/29/%D8%A8%D8%B3%D9%85-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%DA%AF%D9%88%DB%8C%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%B1-%D9%85%D8%A7%D8%B2%D9%86%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86/

به گزارش اراءنیوز وبلاگ انجمن فرهنگی آفتاب (آقا میر افضل تیله بن) در مطلبی جامع به قلم آقای ساداتی تیله بنی به بررسی فرهنگ عزاداری در روستای تیله بن و بخش دوسر شمار پرداخته که به شرح ذیل می باشد:

فرهنگ عزاداری ماه محرم در روستا ی تیله بن و منطقه ی دوسر شمار از بخش چهاردانگه ساری  سال 1393 شمسي و 1436 قمري

باز اين چه شورش است كه در خلق علم است  باز اين چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است

دربارگاه قدس كه جاي ملال نيست             سرهاي قدسيان همه بر زانوي غم است

جن و ملك بر آدميان نوحه مي كنند      گويا عزاي اشرف اولاد آدم است

**********************************************************

اين كشتي فتاده به هامون حسين توست    وين صيد دست و پا زده در خون حسين توست

اين غرقه ي محيط شهادت كه روي دشت   از موج خون او شده جيحون حسين توست

 اين خشك لب فتاده ممنوع از فرات  شاه شهيد ناشده مدفون حسين توست

 

(بخش اول) 

بر پا نمودن عزاداری در بین شیعیان جهان برای امام حسین (ع) و دیگر ائمه معصومین، سالیانی دراز جزء فرهنگ جدا ناپذیر زندگی مردم گردیده است. نوع عزاداری ؛ در جای جای سرزمین شیعه نشین  متفاوت است و با رسم و شیوه هایی گوناگون و بعضاً خلاف عرف و عقل انجام می گیرد!! اما در منطقه ی بزرگ چهاردانگه و روستاهای فوق از شیوه و سنتی دیرین و کمی آمیخته شده به تجدد و نو گرایی بر پا می شود.

 محرم امسال (1346 )از روزيكشنبه   مورخه 5 آبان 93 در ایران اسلامی و سایر بلاد با بر پایی پرچم عزا و آماده سازی تکایا و حسینیه ها شروع شد.

 برپایی عزاداری و شور و هیجان حسینی در منطقه ی بزرگ چهاردانگه و منطقه ی کوچک دو سر شمار نرم آب ( واوسر  ، تیله بن ، بالاده ، قلعه و پایین ده ) هم چون دیگر مناطق ایران برگزار می گردد.  در اینجا  به شرح برگزاری دهه اول محرم بطور اجمالی به ویژه در روستا ی تیله بن و دیگر روستاهای منطقه  پرداخته می شود.

ماه ی محرم ماه ی عزای حسینی واقعاً در ذهن و اندیشه و جسم و جان مردم منطقه ی دو سرشمار عجین شده است. مردم قبل از فرا رسیدن محرم ، نهایت احترام و تکریم نسبت به این ماه را با شور و شعور حسینی ظاهر می سازند، مثلا مراسم شادی مثل عروسی ، جشن های تولد ، خانه تکانی ، حتی دوخت و دوز  و غیره  را تا بیستم ذیحجه انجام می دهند . در واقع ده روز مانده به ماه محرم به روفت و روب حسینیه ها و تکایا می پردازند و مقدمات برپایی عزاداری را مهیا می سازند. اگر کسی در این ماه خرج دهی داشته باشد ، وسایلی چون سوخت ( هیمه ) و برنج و بقیه ی مایحتاج مراسم را از قبل آماده می کند. زنان منطقه دو سر شمار نیز در این موقعیت بیشتر به شست و شوی لوازم ( فرش ، ظرف و ظروف و پرچم ها و لباس های علم و …. ) می پردازند و کارهای حسینه را با جدیت و رعایت طهارت و پاکیزگی انجام می دهند و به جرأت می توان ادعا نمود که مردم این منطقه در مدت ده روز مانده به محرم هیچ کاری را بر کارهای حسینه ترجیح نداده و با افتخار نسبت به تنظیم امور محرم تلاش و کوشش جدی به خرج می دهند.

جوانان و مردان قبل از فرا رسیدن اول محرم نسبت به تهیه لباس سیاه و زنجیر و وسایل صوتی اقدام می نمایند. جوانانی که در خارج از منطقه به سر می برند برنامه های کاری خود را به طور دقیق تنظیم نموده و آمادگی خود را از شرکت در هیئت عزاداری به سایر همولایتی ها اعلام می دارند. همچنین بسیاری مسایل که مربوط به ماه محرم می باشد در چند جلسه در مازندران ( اصطلاح زبانی مردم منطقه ) و سمنان توسط مهاجرین ( کوج کرها ) مورد بررسی قرار می گیرد و در باره ی آن تصمیم گرفته می شود و تصمیمات آن به دقت عمل می شود تا هیچ گونه خللی در ایام عزاداری به وجود نیاید. هیئت های عزاداری قبل از آغاز محرم با جلسات متعدد، اقدامات رفتن به روستا های خود را آماده می سازند،. 

 

فرهنگ عزاداری معمولا در منطقه یکسان می باشد ولی در برخی موارد جزیی با توجه به شرایط اجتماعی تفاوت هایی دارند که ذکر می گردد و از خوانندگان ملتمسانه درخواست می شود که نسبت به ثبت فرهنگ منطقه جدی بوده و مواردی را که بیان نشده را با نظرات خود ذکر فرمایید. 

غروب شب اول محرم متولی حسینیه در هر روستا با روشن نمودن بلندگو و پخش نوحه حسینی و اذان مغرب به همگان اعلام می کند که عزای حسینی فرا رسیده است و حسینیه (تکیه) گرم و روشن است و اهالی بومی (دویگار) بعد از صرف شام در منزل به حسینیه رفته و دو رکعت نماز تحیت می خوانند و گاهی مداحی مختصری انجام می شود و پس از آن درباره هرچه بهتر برگزار شدن دهه محرم تبادل نظر می گردد. به ویژه در فصل سرما و زمستان نسبت به آماده نمودن هیزم و رفت آمد هیئت های عزادار توجه و جدیت خاصی نشان داده می شود. از شب اول تا شب ششم عزاداری و نوحه سرایی در داخل« تکایا » ی هر روستا انجام می شود و از روز ششم هیئت ها ی هر محل از شهرهای استان مازندران و سمنان و دیگر مناطق به روستا ی خود می آیند. که حقیقتا یک شور و هیجانی زیبا محله ها و منطقه را فرا می گیرد.

 

 

 

دسته ی عزاداری ابا عبدالله الحسین (ع) در روستای تیله بن

 

« دویگارها » احساس غرور مذهبی عجیبی پیدا می کنند از اینکه می بینند فرزندانشان در قالب هئیت ها ، شال های سبز و سیاه برای عزای سالار شهیدان آقا اباعبدالله الحسین (ع) بستند و به محل آمده اند تا در بر پایی عزای حسینی تکایا را گرم و باشکوه نمایند، بسیار خوشحال هستند. جداً شور وصف ناپذیری محل را فرا می گیرد. در برخی موارد « دویگارها » در جلو هیئت قربانی می کنند. در روز ششم محرم متولیان حسینیه های هر روستا « علم ها » را لباس می پوشانند. هر روستا دارای یک تا دو علم  به عنوان نماد عزای حسینی می باشد. در روستای تیله بن غیر از دو علم یک « نخل » به عنوان شبه تابوت امام حسین (ع) وجود دارد که قدمت آن بنا به قول بزرگان به هفتصد سال می رسد که در روز ششم و یا هفتم محرم لباس مخصوص آن که بیشتر از پرچم های عزا می باشد ، پوشیده می شود ، که در روز عاشورا توسط عزاداران به امامزاده برده می شود.

 

« نخل روستای تیله بن " به عنوان شبه تابوت امام حسین (ع)  که قدمت آن بنا به قول بزرگان به هفتصد سال می رسد. 

 

در شب ششم خرج دهی (شام دهی) اهالی هر روستا شروع می شود. در این شب حسینیه ها پر از جوانان عزادار است و قبل از شام و روضه خوانی از طرف هئیت نوحه سرایی مفصلی انجام می شود و بعد از روضه،شام صرف می گردد. برنامه های خاص هر روستا از صبح روز هفتم شروع می شود. قابل ذکر است با توجه به اینکه « واوسر قدیم » درطول سال خالی از سکنه می باشد و تنها یک باب مسجد پا برجاست  که خوشبختانه دوسال است كه  اهالی واوسر این مسجد را  تعمیر كرده و آماده پذیرایی از عزا داران حسینی می باشد . بعضی از جوانان و پیران این روستا که در شهرهای مازندران و سمنان سکونت دارند در روز هفتم خودشان را به واوسر قدیم می رسانند تا عزای حسینی را مثل گذشته در این مسجد بر پا کنند .

حدود دوسال است كه اهالي واوسر بطور جدي ماه عزا را در واوسر قديم بر پا مي سازند و جالب تر اينكه امسال براي دومين بار مراسم پير غلامان امام حسين را در مسجد واوسر قديم بر گزار مي نمايند واقعا اجرشان با اقا ابا عبدالله. پيشنهادي ديگر اينكه اين ظرفيت در منطقه وجود دارد كه اگر روستايي پيشقدم بر گزاري شير خوارگان امام حسين شود.    انشاء الله.

 البته امسال با توجه به شرایط جوی و آغاز ماه محرم در آبان ماه بسیاری از کوچکر ها در روستاهای منطقه سکونت دارند . جوانان هئیتی روستای تیله بن در شب ششم به امام زاده میرافضل می روند و مدتی نوحه سرایی می نمایند . در روز هفتم محرم اهالی عزادار روستای « قلعه و پایین ده » به صورت دسته ی سینه زنی و زنجیر زنی همراه با دو علم جهت عرض تسلیت عزای حسین (ع) به روستا بالاده می روند و در ابتدای ورود به محل ، زنان روستا با دود کردن اسپند (اسفن) زودتر از دیگران به استقبال عزاداران می روند و بعد از اینکه دسته عزاداران قلعه و پایین ده به اول محل بالاده رسیدند در مقابل، عزاداران بالاده با علم و سینه زنی به استقبال می آیند و در یک فاصله پنجاه متری می ایستند و « علم » های دو طرف درجلو دسته قرار می گیرد و طبق یک رسم دیرینه شروع به «سوال وجواب » بدین شرح می نمایند. آغاز سلام از طرف مهمانان می باشد که یک نفر با صدای رسا و بلند یک  مصرع سوال می گوید و جوابش از طرف میزبان داده می شود که:

 

س: سلام مابه شما جمله ای عزاداران                      ج: علیک ما به شما باد از ره احسان

 

س: عزای کیست که دارید جمله شیون وشین           ج: عزا شاه شهیدان بدان امام حسین

 

س…                                                                       ج…

 

که در چند بیت به صورت مثنوی ، شرح واقعه ی سوزناک کربلا بیان می شود و در پایان :

 

س: اجازه هست و بیاییم و ما در آن محضر

                                                                      ج: اجازه هست و بفرمایید جملگی یک سر

 

 

مراسم « سوال و جواب » در منطقه ی دو سرشمار 

 

در این هنگام اول علم ها شروع به سلام دهی می کنند و بعد دسته ی عزاداران بعد تسلیت گفتن به صورت سینه زنی وارد حسینیه می شوند و میزبانان از مهمانان عزادار پذیرایی مختصری می نمایند. در حسینیه رسم بر این است که از طرف مهمانان یک نفر به نوحه سرایی و سینه زنی می پردازد و بعد از آن دسته عزادار قلعه و پایین ده به طرف روستای تیله بن حرکت می کنند و در ابتدای محل تیله بن به همان شیوه، مورد استقبال قرا می گیرند و به سوال و جواب می پردازند. بعد از پذیرایی در حسینیه و نوحه سرایی با بدرقه اهالی تیله بن به طرف واوسر قدیم  می روند و در آنجا هم مورد استقبال گرم قرار گرفته و پس از انجام سوال و جواب به حسینیه می روند و عزاداری می کنند. گاهی عزاداران قلعه و پایین ده ناهار را در کنار عزاداران واوسر صرف می کردند و بعد از آن به روستای خود بر  می گشتند . در هر روستای منطقه تا پایان عاشورا مراسم عزاداری و شام دهی انجام می شود .

روز هشتم محرم طبق رسم دیرینه ی مذهبی، اهالی روستای « بالاده » با دو علم در هئیت عزاداری به جهت عرض تسلیت شهادت امام حسین (ع) و یارانش به طرف روستای قلعه می روند و پس از به جا آوردن مراسم استقبال از طرف « قلعه سری ها » و پذیرایی و نوحه سرایی به طرف روستای « پایین ده » حرکت می نمایند و در اینجا هم مثل شیوه دیرینه مراسم سوال و جواب و پذیرایی و به طرف روستای تیله بن حرکت می کنند ( تما م این دسته روی ها در روز و به صورت پیاده روی انجام می شود ) و  در روستای تیله بن مورد استقبال قرار می گیرند و پس از سوال وجواب و پذیرایی در حسینیه و نوحه سرا یی به طرف واوسر می روند و در آنجا هم مثل سایر روستای منطقه مورد استقبال گرم قرار گرفته و پس از صرف ناهار به طرف بالاده بر می گردند.

در روز نهم ماه محرم دسته ی عزاداری روستا ی « واوسر قدیم و جدید » به صورت دسته با یک علم به تیله بن و سپس به بالاده و قلعه و پایین ده می روند و مثل همان شیوه سنتی مورد استقبال گرم قرار می گیرند و بعد از انجام سوال وجواب در تمام روستاها و صرف ناهار در قلعه و پایین ده به طرف واوسر برمی گردند.

در روز نهم محرم دسته عزاداران تیله بن با یک علم به طرف روستای بالاده و  قلعه و پایین ده می روند و غروب « تاسوعای » حسینی به طرف واوسر قدیم جهت عزاداری حرکت می کنند و تمام رسم و رسوم عزاداری حسینی را مثل سایر روستاها به انجام می رسانند و شب هنگام به محل برمی گردند. به غیر از عزداری در این دسته روی ها که در تمام روستا ها هر ساله متداول است، در هر روستا اگر جوانی درسال گذشته در بین عزداران بوده ولی امسال جایش خالی است از طرف عزادارن یادآوری می شود و نوحه گری می گردد. امسال در روستای تیله بن جای خالی مرحوم سید خلیل موسوی خالی هست چرا که صدای  "شب عاشورا ست امشب کربلا غوغاست امشب دیگر از سید خلیل به گوش نمی رسد ولی در عوض صدها عزا داردیگر این ندا را تکرا رمی کنند .  

رسم دیگر عزاداری در شب عاشورا « تکیه سلام » است که تا نزدیکی صبح دم ادامه دارد در این رسم عده ای از جوانان هر محل در تاریکی شب با نوحه های سوزناک، شب آخر عمر امام حسین (ع) به حسینیه ی همجوار رفته و مدتی نوحه گری خالصانه را به دور از هر گونه « علم » و «سنج » و «بوق » و چشم دیگران انجام می دهند که حقاً لذت معنوی و شور و شعور حسینی آن از دیگر مراسم بیشتر است. نکته جالب اینکه در ساعت پایان وقتی جوانان عزادار در تاریکی مطلق از بالاده به طرف قلعه حرکت می کنند، جوانانی از طرف قلعه و پایین ده به طرف تیله بن و جوانانی از طرف تیله بن به طرف بالاده حرکت می نمایند و هیچ کدام از دسته ها همدیگر را نمی بینند و این رسم تا ساعت سه نیمه شب ادامه دارد و شب عاشورای حسینی عزاداران معمولا تا صبح بیدار می مانند نماز و قرآن و دعای شب عاشورا می خوانند و کمتر کسی به خانه می رود.  رسم جانسوز دیگر «صبح خوانی » است که واقعاً با تعدادی از جوانان و سالخوردگان با شور وصف ناپذیری در هنگام طلوع صبح، لذت معنوی بسیار خاصی به انسان دست می دهد. این رسم بعد از اذان صبح زمانی که فجر صادق در حال طلوع است انجام می شود و زمزمه همخوانی آن این است:

 

که ای صبح صادق وا مشو 

ای صبح صادق وا مشـو …             

فردا حسین گــردد شهیـــد                 

از ظلـــــــم بیــــداد یزیــــد

و ……….  

 

و حدود یک ساعت زبان حال حضرت زینب (س) و اطفال امام حسین (ع) از زبان عزاداران بیان می شود. (به نظر نگارنده دو رسم فوق در شب و صبح عاشورا از زیباترین و خالصانه ترین و سوزناکترین بخش از عزاداری ابا عبدالله الحسین (ع) است )

 مراسم روز عاشورا در قسمت بعدی خواهد آمد.

 

ساداتی تیله بنی

 7 آبان ماه 93

 قابل ذکر است که عین این مطلب در سال 87 در وب سایت دوسرشمار منتشر شده استو هرسال با ويرايش جديد و افزودن مطلب بار گزاري مي گردد. 

 

 دسته روی هیات حضرت علی اکبر(ع)دبیرستان شبانه روزی المهدی(عج)چهاردانگه 

در قلعه سر (سه شنبه 6 آبان )مصادف با سوم محرم

 

قلعه سر نیوز

 

قلعه سر نیوز

 

 قلعه سر نیوز

 

به گزارش اراءنیوز به نقل ازروابط عمومی  اداره آموزش و پرورش منطقه چهاردانگه، انتخابات شورای دانش آموزی با هدف مشارکت دانش آموزان در فرایند تصمیم گیری، تکریم شخصیت، تقویت خود باوری و اعتماد به نفس اجتماعی، همزمان با سایر مدارس استان در مدارس منطقه چهاردانگه در مورخه 3/8/1393 برگزارشد.

مراسم نمادین این انتخابات با حضور مسعودیان زاده رییس اداره آموزش و پرورش منطقه در دبیرستان متوسطه اول امام حسین وناجم (ع) انجام پذیرفت.

در این مراسم،مسعودیان زاده، رییس اداره منطقه ضمن اشاره به اهمیت شورا در اسلام  و لزوم وجود تفکر جمعی بین ارکان مدرسه جهت تصمیم گیری، به بیان فواید شور و مشورت پرداختند و شریک شدن در عقل دیگران، انتخاب بهترین تصمیم و رهایی از خود محوری را از مزایای آن دانستند.

به گزارش  اراءنیوز به نقل از روابط عمومی  اداره آموزش و پرورش منطقه چهاردانگه، مراسم نمادین زنگ «پدافند غیر عامل» در منطقه، همزمان با سراسر کشور، با حضور رییس اداره آموزش و پرورش منطقه برگزار شد.

در این برنامه که همراه با مراسم صبحگاه در مدرسه معلمان کیاسر برگزارشد مسعودیان زاده، رییس اداره آموزش و پرورش منطقه در جمع دانش آموزان و همکاران، ضمن اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند:«دفاع جزئی از هویت یک ملت زنده است. هرملتی که نتواند از خود دفاع کند زنده نیست. هرملتی هم که به فکر دفاع از خود نباشد و خود را آماده نکند در واقع زنده نیست.»گفتند: از آنجاییکه مکر ها، دسیسه ها و حمله های دشمنان از صدر اسلام تا کنون برای مسلمانان و خصوصا و در این برهه از زمان برای کشور اسلامی و انقلابی ایران همواره بوده است؛  این امر لزوم آمادگی ما را جهت دفاع در برابر حملات مختلف دشمنان دوچندان می کند.

ایشان همچنین در ابتدای سخنان خویش بیاناتی در مورد ماه محرم، اهداف قیام امام حسین (ع) و امر به معروف و نهی از منکر داشتند.

به گزارش اراءنیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی مازندران، حجت‌الاسلام نورالله نور ی راد روز یکشنبه ۴ آبان ماه ۹۳ به منظور رسیدگی و پیگیری امور فرهنگی و دینی در  این شهر و روستاهای تابعه با بخشدار چهاردانگه دیدار کرد.در این نشست حجت‌الاسلام نوری راد سرپرست نمایندگی تبلیغات اسلامی کیاسر  ضمن ارائه گزارش فعالیتهای این نمایندگی، بر لزوم توجه به نیازهای فرهنگی و مذهبی شهر کیاسر تأکید  داشته و افزود:  تبلیغات اسلامی در اجرای برنامه های فرهنگی، مذهبی، قرآنی، اعزام مبلغ و مناسبات ملی و مذهبی همکاری خوبی با دهیاریها، شوراهای اسلامی و هیئات مذهبی داشته و خواهد داشت

در ادامه اسماعیل امینی بخشدار چهاردانگه ضمن تقدیر و تشکر از مجموعه پرسنل تبلیغات اسلامی کیاسر در اجرای برنامه های فرهنگی  و مذهبی و دینی در طول سال در منطقه چهاردانگه،  به بیان مسائل و مشکلات موجود در روستاهای تابعه پرداخته و راهکارهای لازم بمنظور توسعه فعالیت های فرهنگی و مذهبی در این بخش را ارائه دادند

لازم به ذکر است برگزاری طرح های مختلف در حوزه های اجتماعی و فرهنگی، مبارزه با آسیب های اجتماعی، سرکشی از مبلغین اعزامی ماه محرم، حمایت از هیئات مذهبی از جمله محورهای این نشست بوده است.

به گزارش اراءنیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی مازندران،  حجت‌الاسلام نورالله نوری راد روز دوشنبه ۵ مهر ماه سال ۹۳ گفت: با فرا رسیدن ماه محرم و شهادت سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبد الله الحسین(ع) و  با همکاری هیئات امنا مساجد و حسینیه ها و هیئات مذهبی  تعداد ۵۹ مبلغ و ۶ مبلغه به شهرکیاسر و روستاهای تابعه اعزام شدند

سرپرست نمایندگی تبلیغات اسلامی کیاسر هدف از اعزام این روحانیون و مبلغان دینی در ماه محرم را  برگزاری برنامه های مختلف مذهبی و دینی از جمله سخنرانی، بیان احکام،امر به معروف و نهی از منکر، گفتمان دینی، پاسخ به سئوالات و شبهات دینی، اجرای مراسم عزاداری و نوحه سرایی عنوان کرد

وی تصریح کرد: عمق بخشی باورهای دینی آحاد مردم نسبت به ماه محرم، تبیین نهضت عاشورا در بین نسل جوان و بیان اهداف قیام خونین امام حسین(ع) در روز عاشورا  از اهداف اعزام روحانیون و مبلغان میباشد.

به گزارش  اراءنیوز به نقل از روابط  عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی مازندران ، حجت‌الاسلام نورالله نوری راد روز پنج شنبه ۱ آبان ۹۳  گفت: بمناسبت ماه محرم گرد همائی روحانیون بخش چهاردانگه با حضور حجت‌الاسلام تیموری امام جمعه، رییس و دبیر جامعه روحانیت،  حجت‌الاسلام ولی نژاد محقق و نویسنده  و مبلغین و روحانیون درحسینیه چهاردانگه ایها خبر دادسرپرست نمایندگی تبلیغات اسلامی کیاسر هدف از برگزاری این گرد همائی را تبیین امر به معروف و نهی ازمنکر، اقامه نماز جماعت توسط روحانیون در محل تبلیغ، اقامه نماز ظهر عاشورا، تبیین خرافات و بدعتها و آسیبهای عزاداری  درماه محرم عنوان کرد.

کل اخبار

تصاویر پاییزی ازروستای سرخ ولیک

تصاویر پاییزی ازروستای سرخ ولیک

به گزارش اراءنیوز به نقل از صفحه نگاه شما تابناک،سرخ ولیک، روستایی است از توابع بخش چهاردانگه شهر ساری در استان مازندران.این روستا در دهستان گرماب قرار داشته و براساس...

از دریا تا جنگل و شالیزارهای برنج، محل تخلیه زباله های شهری در مازندران شده اند

از دریا تا جنگل و شالیزارهای برنج، محل تخلیه زباله های شهری در مازندران شده اند

به گزارش اراءنیوز به نقل از خبر آنلاین به قلم طهورا شهبازی،روزانه در کل کشور 50 میلیون کیلو گرم زباله ایجاد می شود و 70 درصد این زباله ها را...

اهدای ۱۰۰ جلد کتاب به مبلغین بومی و اعزامی در کیاسر

اهدای ۱۰۰ جلد کتاب به مبلغین بومی و اعزامی در کیاسر

به گزارش اراءنیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی مازندران از شهر کیاسر ، حجت‌الاسلام نورالله نوری راد روز چهارشنبه ۷ ابان ماه ۹۳  گفت: به مناسبت...

«بسم الله گویی» در کیاسر مازندران

«بسم الله گویی» در کیاسر مازندران

به گزارش اراء نیوز،از رسومات بسیار معروف شهر کیاسر رسم "بسم ا....گویی" در روزهای محرم می باشد.اگر در ایام عزاداری اباعبدا...الحسین (ع) در شهر کیاسر باشیم حتما چندین بار آنرا...

فرهنگ عزاداری ماه محرم در روستا ی تیله بن و منطقه ی دوسر شمار

فرهنگ عزاداری ماه محرم در روستا ی تیله بن و منطقه ی دوسر شمار

به گزارش اراءنیوز وبلاگ انجمن فرهنگی آفتاب (آقا میر افضل تیله بن) در مطلبی جامع به قلم آقای ساداتی تیله بنی به بررسی فرهنگ عزاداری در روستای تیله بن و...

گزارش تصویری دسته روی دبیرستان المهدی (عج )چهاردانگه در قلعه سر

گزارش تصویری دسته روی دبیرستان المهدی (عج )چهاردانگه در قلعه سر

 دسته روی هیات حضرت علی اکبر(ع)دبیرستان شبانه روزی المهدی(عج)چهاردانگه  در قلعه سر (سه شنبه 6 آبان )مصادف با سوم محرم          

برگزاری انتخابات شورای دانش آموزی در مدارس منطقه چهاردانگه

برگزاری انتخابات شورای دانش آموزی در مدارس منطقه چهاردانگه

به گزارش اراءنیوز به نقل ازروابط عمومی  اداره آموزش و پرورش منطقه چهاردانگه، انتخابات شورای دانش آموزی با هدف مشارکت دانش آموزان در فرایند تصمیم گیری، تکریم شخصیت، تقویت خود...

برگزاری مراسم نمادین زنگ پدافند غیر عامل در منطقه چهاردانگه

برگزاری مراسم نمادین زنگ پدافند غیر عامل در منطقه چهاردانگه

به گزارش  اراءنیوز به نقل از روابط عمومی  اداره آموزش و پرورش منطقه چهاردانگه، مراسم نمادین زنگ «پدافند غیر عامل» در منطقه، همزمان با سراسر کشور، با حضور رییس اداره...

نشست فرهنگی سرپرست نمایندگی تبلیغات اسلامی کیاسر با بخشدار چهاردانگه

نشست فرهنگی سرپرست نمایندگی تبلیغات اسلامی کیاسر با بخشدار چهاردانگه

به گزارش اراءنیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی مازندران، حجت‌الاسلام نورالله نور ی راد روز یکشنبه ۴ آبان ماه ۹۳ به منظور رسیدگی و پیگیری امور...

اعزام ۵۹ مبلغ و ۶ مبلغه در دهه اول ماه محرم به کیاسر

اعزام ۵۹ مبلغ و ۶ مبلغه در دهه اول ماه محرم به کیاسر

به گزارش اراءنیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی مازندران،  حجت‌الاسلام نورالله نوری راد روز دوشنبه ۵ مهر ماه سال ۹۳ گفت: با فرا رسیدن ماه محرم...

گرد همائی روحانیون بخش چهاردانگه برگزار شد

گرد همائی روحانیون بخش چهاردانگه برگزار شد

به گزارش  اراءنیوز به نقل از روابط  عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی مازندران ، حجت‌الاسلام نورالله نوری راد روز پنج شنبه ۱ آبان ۹۳  گفت: بمناسبت ماه محرم گرد همائی روحانیون...

امام زاده طاهر مزده

امام زاده طاهر مزده

اين بارگاه در چهل و چهار كيلومتري جنوب  شهر ساري، پس از روستاي ششك ، و در خارج آبادي مزده در ميان انبوه درختان بر روي تپه اي مشرف به...

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران: چهار بانده کردن محور ساری – تاکام آغاز شد

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران: چهار بانده کردن محور ساری – تاکام آغاز شد

 به گزارش  اراءنیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم از ساری، حیدر نوروزی بعد از ظهر امروز در جلسه شورای اداری مرکز مازندران در سالن اجتماعات فرمانداری ساری، اظهار کرد: محور...

خطبه های نمازجمعه 2آبان93(خرم آباد - ساری - تهران -قم )

خطبه های نمازجمعه 2آبان93(خرم آباد - ساری - تهران -قم )

امام جمعه خرم آباد گفت: هدف از قیام و نهضت امام حسین (ع) امر به معروف و نهی از منکر بود به گزارش اراءنیوز، ظهر امروز حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد میرعمادی در...

برگزاری مسابقه دو نیمه استقامت ویژه پسران سه مقطع تحصیلی در منطقه چهاردانگه

برگزاری مسابقه دو نیمه استقامت ویژه پسران سه مقطع تحصیلی در منطقه چهاردانگه

به گزارش اراءنیوز به نقل از روابط عمومی اداره آموزش و پرورش منطقه چهاردانگه،  در مورخه ۱۳۹۳/۷/۲۹به مناسبت هفته تربیت بدنی، یک دوره مسابقه دوی نیمه استقامت، ویژه پسران سه...

محرم ماه تحریم ها و تکریم ها!

محرم ماه تحریم ها و تکریم ها!

به مناسبت احتزاز پرچم های سوگواری سید و سالار شهیدان: محرم ماه تحریم ها و تکریم ها! محرم، ماه آزمون انسان های متدین و یا حتی آزاده ای است که باید در...

  • تصویر روز

13920207180956385 PhotoL

tabligh

کسب درآمد

آخرین اخبار

پیش بینی وضعیت هوا

اکثرا ابری

12°درجه

تهران

اکثرا ابری
رطوبت: ۴۴%
شنبه
رگبار
۹°درجه / ۱۵°درجه
یکشنبه
اکثرا آفتابی
۸°درجه / ۱۶°درجه
دوشنبه
اکثرا آفتابی
۹°درجه / ۱۶°درجه

با ما در تماس باشید

اخبار تصادفی

حالت های رنگی